Zelený ostrov
Ostrov je symbolem naší planety Země, která je jediným známým "ostrovem života" ve vesmíru. Projekt má rozvíjet
vztah dětí k "jejich" ostrovu, ale především k naší planetě Zemi, k přírodě.
Projekt je rozdělen do několika částí, které symbolizují fáze postupného návratu života na ostrov.
Začínáme výbuchem sopky.
1. Sopečný výbuch
Motivace žáků skutečnou událostí.
Nejprve jsme si se žáky řekli příběh ostrova Krakatau, na němž vybuchla sopka. Ve skupinách jsme si sopky vymodelovali z těsta. Skutečný výbuch jsme zažili při pokusu, jež jsme uskutečnili na školní zahradě. Posledním úkolem bylo výtvarné zpracování výbuchu sopky.
2. horniny a zvětrávání
V druhé části projektu jsme si s žáky povídali o zvětrávání hornin (kamenů), jak k němu dochází a co nového vzniká. Tento proces je důležitý pro náš dosud "neživý" ostrov. Při výtvarné výchově jsme nabarvili naše sopky, jež jsme tvořili v první části projektu.
3. Pavouček
Po šesti měsících se na našem ostrově, objevila první živá bytost. Nebyly to bakterie schopné snášet vysoké teploty, ale docela obyčejný pavouk. Byl sem zanesen pomocí svých vláken, kde začal tkát novou síť a marně čekal na přílet mušek.
V rámci tohoto tématu jsme si povídali o pavoucích, dělali jsme pavučinu vztahů naší třídy, modelovali jsme pavoučky a naučili se básničku.
Leze, leze pavouček,
má na hlavě klobouček.
A na nohách botičky,
už není tak maličký.
Jen co splete pavučinu,
políčí si na svačinu.
S velkou chutí pak dá si,
komáří, párky klobásy.
4. Semínka
Když v dalším roce přijeli na ostrov výzkumníci, jejich pozornost upoutaly namodralé svrny na dešťové vodě, která vyplňovala prolákliny v lávě. Byly to sinice, nesmírně staré a primitivní nižší rostliny, které připravovaly půdu pro náročnější druhy. Vítr sem zavál jejich mikroskopické spory. Sinice a řasy se rozmnožovaly, odumíraly, rozkládaly a připravovaly tak půdu pro náročnější rostliny, které na sebe nenechaly dlouho čekat. Některá lehká semínka přivál vítr podobně jako pavoučka, jiná připlavala po vodě, další přinesli ptáci.
S dětmi jsme si povídali o tom, jak jsou semena a plody v přírodě rozmanité a jak se šíří.
Společně jsme si zkusili literárně výtvarnou aktivitu - Semínko představivosti. Na základě čteného příběhu se každý žák "převtělil" do semínka, z něhož vyrostla rostlinka. Tu rostlinku pak žáci nakreslili.
5. zvířata
Po šesti letech se stalo z ostrova nádherné místo plné ruchu a shonu. Objevila se i první zvířata, mouchy a motýli poletovali nad květy, mšice a brouci lezli po listech a pavouci čekali, až se hmyz chytí do jejich sítí. Mezi touto bzučící a šumící drobotinou vypadal varan, který sem připlul nejspíš na nějakém kmeni z Jávy, jako opravdový obr. Možná ale připlaval i sám, je to dobrý plavec.
U tohoto úkolu jsme rozvíjeli postřeh a představu o životě na ostrově.
6. ostrov a mapa ostrova
Po všech výpravách za jednotlivými obyvateli ostrova jsme si nakonec vymodelovali zvířata, která se nám na ostrově zabydlela a každý navrhl svou mapu, jak by to podle jeho představ mohlo na ostrově vypadat.