Kvalita vody
PROČ V LÉTĚ KVETOU NAŠE VODY?
Mezi společenstva obývající stojaté vody patří i vznášející se drobné organizmy – PLANKTON. Velmi častými zástupci planktonu jsou také zeleně až modrozeleně zbarvené sinice a řasy.
Příčinou, proč se sinice a řasy přemnoží ve vodách, je přebytek živin – EUTROFIZACE. Tyto živiny se do vody dostávají nedostatečným čištěním odpadních vod z průmyslu a domácností, kde se používají prostředky na praní a mytí nádobí v myčkách. Uvedené prostředky obsahují fosfáty, které přispívají velkou měrou k výskytu vodního květu.
Téma:
Výzkum – Jaké prací prostředky a mycí prostředky do myček kupují rodiče žáků naší školy, co je při jejich nákupu nejvíce ovlivňuje
Cíl:
Zjistit jaké prostředky na praní a na mytí nádobí nakupují rodiče žáků a co je při jejich výběru ovlivňuje
Žáci provedou výzkum pomocí dotazníků, které vypracují a rozdají v jednotlivých třídách svým spolužákům, aby jej doma vyplnili se svými rodiči a zpět odevzdali v osmé třídě.
Informace pro výzkum:
- Jaké prací prášky nakupují
- Jaké mycí prostředky do myčky nakupují
- Co je při výběru ovlivňuje
Dále zjistí potřebné informace (složení) o jednotlivých prostředcích a porovnají je se získanými informacemi z výzkumu. Tímto výzkumem žáci zjistí, zda více záleží respondentům na životním prostředí či lákadlech jednotlivých obchodníků při prodeji tohoto sortimentu.
Dotazník
DOTAZNÍK PRO NÁŠ VÝZKUM
DOTAZNÍK – PRŮZKUM PRACÍCH PRÁŠKŮ A PROSTŘEDKŮ DO MYČKY
V rámci třídního ekoprojektu bude naše třída provádět průzkum o nákupu pracích prášků a prostředků do myčky z hlediska obsahu procent fosfátu, který tyto produkty obsahují. Dotazník je anonymní.
1. Nejčastěji nakupuji tyto prací prostředky
ARIEL PERSIL SILAN LANZA
PERVOL BONUX BREF PALMEX
JINÝ ……………………………………………
2. Prací prášek nejčastěji vybírám podle:
CENY REKLAMY OBALU (množství) ZKUŠENOSTÍ
ŠETRNOSTI K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
JINÉ KRITÉRIUM ……………………………………………………………………..
3. Nejčastěji nakupuji tyto prostředky do myčky
FINISH SOMAT SALE JAR
JINÝ ……………………………………………………
4. Prostředky do myčky nejčastěji vybírám podle:
CENY REKLAMY OBALU (množství) ZKUŠENOSTÍ
ŠETRNOSTI K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
JINÉ KRITÉRIUM ……………………………………………………………………..
5. Nakupujete bezfosfátové prací prášky
ANO NE
6. Nakupujete bezfosfátové prostředky do myčky
ANO NE
Děkujeme za vyplnění dotazníku. Žáci osmé třídy
Žáci osmé třídy obešli všechny spolužáky ve škole a rozdali jim dotazníky pro rodiče. Rozdali celkem 102 dotazníků, 68 dotazníků se vrátilo zpět, což je 68 %. Všem rodičům děkujeme za vyplnění a odevzdání dotazníků.
Výzkum
VÝZKUM – PRAKTICKÁ ČÁST
Každou třídu měli nestarosti jednotlivý žáci z osmé třídy, ti rozdali žákům dotazníky, vybrali je a následně každou třídu vyhodnotili dle jednotlivých kritérií:
- · Rozdáno dotazníků
- · Vybráno dotazníků
- · Jednotlivé prací prostředky
- · Jednotlivé prostředky do myčky
- · Šetrnost k životnímu prostředí
Výsledky výzkumu 1. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 1. TŘÍDA
- · ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
V první třídě bylo rozdáno 16 dotazníků
- · VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 12 dotazníků
- · JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče prvňáčků prací prášky značky – ARIEL, BONUX, PERSIL a SILAN
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti
- · JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – SOMAT a JAR
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti
- · ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prostředky, převažovala u obou produktů odpověď NE.
Výsledky zpracoval Jan Pospíšil
Výsledky výzkumu 2. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 2. TŘÍDA
- · ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
V první třídě bylo rozdáno 14 dotazníků
- · VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 10 dotazníků
- · JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče prací prášky značky – ARIEL, BONUX a SILAN
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti a cena
- · JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – JAR
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní cena
- · ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prostředky, převažovala u obou produktů odpověď NE.
Výsledky zpracovala Zuzana Pulková a Lucie Poláková
Výsledky výzkumu 3. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 3. TŘÍDA
· ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
Ve třetí třídě bylo rozdáno 12 dotazníků
· VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 10 dotazníků
· JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče třeťáků prací prášky značky – ARIEL a PERSIL
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti a cena
· JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – JAR
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti a obalu
· ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prací prostředky, byla jednoznačná odpověď ANO. U prostředků do myčky – NE.
Výsledky zpracovali Lukáš Gonzorczyk a Dominik Fiala
Výsledky výzkumu 4. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 4. TŘÍDA
· ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
Ve čtvrté třídě bylo rozdáno 12 dotazníků
· VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 8 dotazníků
- JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče žáků prací prášky značky – ARIEL
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti a cena
· JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – FINISH
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti
· ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prostředky, převažovala u obou produktů odpověď ANO.
Výsledky zpracovala Nikola Hofericová
Výsledky výzkumu 5. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 5. TŘÍDA
· ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
V první třídě bylo rozdáno 12 dotazníků
· VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 9 dotazníků
· JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče prací prášky značky – BONUX a ARIEL
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti
· JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – FINISH
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti
· ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Zda nakupují prostředky bezfosfátové, odpověděli respondenti u obou prostředků ANO.
Výsledky zpracoval Jiří Heinz a Luboš Krátký
Výsledky výzkumu 6. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 6. TŘÍDA
- ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
V této třídě bylo rozdáno 20 dotazníků
- VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 8 dotazníků
- JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče šesťáků prací prášky značky – ARIEL
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti
- JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – JAR
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti
- ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prostředky, převažovala u obou produktů odpověď ANO.
Výsledky zpracoval Dominik Mencl a Tomáš Tománek
Výsledky výzkumu 7. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 7. TŘÍDA
- ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
V sedmé třídě bylo rozdáno 8 dotazníků
- VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 6 dotazníků
- JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče prací prášky značky – BONUX
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti a ceny
JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – FINISH a JAR
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti, obalu a ceny
- ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prostředky, byly odpovědi vyrovnaně rozloženy na ANO a NE.
Výsledky zpracovala Anna Levá a Michaela Pechočová
Výsledky výzkumu 8. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 8. TŘÍDA
- ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
Ve třídě bylo rozdáno 8 dotazníků
- VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 6 dotazníků
JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují prací prášky značky – ARIEL a BONUX
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti
- JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – FINISH a JAR
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti a ceny
ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prostředky, převažovala u obou produktů odpověď ANO.
Výsledky zpracovali Ludmila Vršková a Alena Brdičková
Výsledky výzkumu 9. třída
VÝSLEDKY VÝZKUMU – 9. TŘÍDA
- ROZDÁNO DOTAZNÍKŮ
V první třídě bylo rozdáno 7 dotazníků
- VYBRÁNO DOTAZNÍKŮ
Vybráno bylo 6 dotazníků
- JEDNOTLIVÉ PRACÍ PROSTŘEDKY
Nejčastěji nakupují rodiče prací prášky značky – BONUX, ARIEL a PERSIL
Nejvíce je při nákupu pracích prášků ovlivní zkušenosti
- JEDNOTLIVÉ PROSTŘEDKY DO MYČKY
Nejčastěji nakupují prostředky do myčky značky – JAR a FINISH
Nejvíce je při nákupu prostředků do myčky ovlivní zkušenosti
- ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Při otázce, zda nakupují bezfosfátové prostředky, převažovala u obou produktů odpověď ANO.
Výsledky zpracoval Matěj Baláž
Závěrečné hodnocení
ZÁVĚREČNÉ VYHODNOCENÍ TŘÍDNÍHO EKOPROJEKTU
Téma:
Výzkum – Jaké prací prostředky a mycí prostředky do myček kupují rodiče žáků naší školy, co je při jejich nákupu nejvíce ovlivňuje
Cíl:
Zjistit jaké prostředky na praní a na mytí nádobí nakupují rodiče žáků a co je při jejich výběru ovlivňuje
Vyhodnocení výzkumu:
Celkem bylo osloveno 103 respondentů, dotazník odevzdalo 68 dotazujících, což je 68 %.
Respondenti – rodiče žáků naší školy
- 1. Otázka – Nejčastěji nakupuji tyto prací prostředky:
- a. PRVNÍ TŘÍDA: ARIEL, BONUX, PERSIL a SILAN
- b. DRUHÁ TŘDA: ARIEL, BONUX a SILAN
- c. TŘETÍ TŘDA: ARIEL a PERSIL
- d. ČTVRTÁ TŘÍDA: ARIEL
- e. PÁTÁ TŘÍDA: BONUX a ARIEL
- f. ŠESTÁ TŘDA: ARIEL
- g. SEDMÁ TŘÍDA: BONUX
- h. OSMÁ TŘÍDA: BONUX
- i. DEVÁTÁ TŘÍDA: BONUX, ARIEL a PERSIL
Celkové vyhodnocení – nejčastěji nakupují respondenti ARIEL (7) a BONUX (6)
- 2. Otázka – Prací prostředky nejčastěji vybírám podle:
- a. PRVNÍ TŘÍDA: zkušenosti
- b. DRUHÁ TŘDA: zkušenosti a cena
- c. TŘETÍ TŘDA: zkušenosti a cena
- d. ČTVRTÁ TŘÍDA: zkušenosti a cena
- e. PÁTÁ TŘÍDA: zkušenosti
- f. ŠESTÁ TŘDA: zkušenosti
- g. SEDMÁ TŘÍDA: zkušenosti a cena
- h. OSMÁ TŘÍDA: zkušenosti
- i. DEVÁTÁ TŘÍDA: zkušenosti
Celkové vyhodnocení – prací prostředky vybírají respondenti jednoznačně podle zkušeností (9)
- Otázka – Nejčastěji nakupuji tyto prostředky do myčky:
- a. PRVNÍ TŘÍDA: SOMAT a JAR
- b. DRUHÁ TŘDA: JAR
- c. TŘETÍ TŘDA: JAR
- d. ČTVRTÁ TŘÍDA: FINISH
- e. PÁTÁ TŘÍDA: FINISH
- f. ŠESTÁ TŘDA: JAR
- g. SEDMÁ TŘÍDA: FINISH a JAR
- h. OSMÁ TŘÍDA: FINISH a JAR
- i. DEVÁTÁ TŘÍDA: FINISH a JAR
Celkové vyhodnocení – dotázaní uvedli, že nejčastěji nakupují JAR (7) a FINISH (5)
- Otázka – Prostředky do myčky nejčastěji vybírám podle:
- a. PRVNÍ TŘÍDA: zkušenosti
- b. DRUHÁ TŘDA: ceny
- c. TŘETÍ TŘDA: zkušenosti a obalu
- d. ČTVRTÁ TŘÍDA: zkušenosti
- e. PÁTÁ TŘÍDA: zkušenosti
- f. ŠESTÁ TŘDA: zkušenosti
- g. SEDMÁ TŘÍDA: zkušenosti, obalu a ceny
- h. OSMÁ TŘÍDA: zkušenosti a ceny
- i. DEVÁTÁ TŘÍDA: zkušenosti
Celkové vyhodnocení – dotázaný nejčastěji jako motiv nákupu zkušenosti (8)
- Otázka – Nakupujete bezfosfátové prací prášky:
- a. PRVNÍ TŘÍDA: ne
- b. DRUHÁ TŘDA: ne
- c. TŘETÍ TŘDA: ano
- d. ČTVRTÁ TŘÍDA: ano
- e. PÁTÁ TŘÍDA: ano
- f. ŠESTÁ TŘDA: ano
- g. SEDMÁ TŘÍDA: ano, ne
- h. OSMÁ TŘÍDA: ano
- i. DEVÁTÁ TŘÍDA: ano
Celkové vyhodnocení – na tuto otázku převládají odpovědi ANO (7)
- 6. Otázka – Nakupujete bezfosfátové prostředky do myčky
- a. PRVNÍ TŘÍDA: ne
- b. DRUHÁ TŘDA: ne
- c. TŘETÍ TŘDA: ne
- d. ČTVRTÁ TŘÍDA: ano
- e. PÁTÁ TŘÍDA: ano
- f. ŠESTÁ TŘDA: ano
- g. SEDMÁ TŘÍDA: ano, ne
- h. OSMÁ TŘÍDA: ano
- i. DEVÁTÁ TŘÍDA: ano
Celkové vyhodnocení – na tuto otázku převládají odpovědi ANO (6)
Závěr výzkumu
Rodiče našich žáků (respondenti) nejčastěji nakupují prací prášky ARIEL a BONUX, při nákupu těchto produktů je nejvíce ovlivní zkušenosti. Ty jsou i motivem při nákupu prostředků do myčky, nejčastěji nakupují JAR a FINISH.
Zda nakupují bezfosfátové prostředky, odpověděli shodně respondenti u obou produktů ANO, i když uvedené prostředky, které nakupují, jsou fosfátové. Výrobci bezfosfátových produktů by se měli více zaměřit na propagaci svých výrobků a zdůraznit jejich největší přednost – ŠETRNST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ.