eTwinning 2015

.Message from European Commissioner

Předmět

Navracsics

                   Odesílatel   

Adresát

Datum

22.10.2015 14:08

Vážení účastníci a příznivci eTwinningu!

Dnes je výjimečný den, protože eTwinning slaví desáté narozeniny. Ve skutečnosti je to ale vaše oslava. Chtěl bych vám srdečně poděkovat za to, že se aktivně zapojujete do tohoto dynamického společenství evropských škol. Z mého pohledu jde o jednoznačný úspěch, neboť naše komunita, která v prvním roce čítala 12 200 registrovaných učitelů, se dnes rozrostla na více než 326 000 členů z téměř 145 000 škol. Zapojila se tedy skoro polovina škol v Evropě a tento počet ještě poroste.

V žádném případě nejde jen o úspěch, který lze vyjádřit čísly – nesmíme opominout nadšení účastníků eTwinningu, zájem, který tato aktivita vzbuzuje i mimo Evropu, ani její dosavadní význam pro učitele, školy a žáky, kterým pomáhá inovovat jak výuku, tak samotné učení se.

Evropská unie dnes stojí před svou největší výzvou: dokážeme zachovat společnost, která je nejen otevřená a rozmanitá, ale projevuje také soudržnost a žije pokojně? Konflikty v sousedních zemích, migrační tlaky na vnějších hranicích Evropské unie a teroristické útoky v našich městech – to vše propůjčuje této otázce novou naléhavost.

Evropa musí své základní hodnoty, totiž svobodu, rovnost, pluralitu, toleranci, spravedlnost a solidaritu, předat dalším generacím. Tento zásadní proces probíhá z velké části ve třídách, od školek přes střední školy až po univerzity. Vzdělávání nejenže rozvíjí znalosti a dovednosti, ale pomáhá také mladým lidem, aby se z nich stali odpovědní a otevření členové společnosti, kteří respektují ostatní. O učitele, kteří připravují naše děti na cestu životem, se proto musíme řádně starat. Povolání učitele by se mělo těšit nejvyšší prestiži.

V této souvislosti má eTwinning ohromný potenciál rozšiřovat obzory a prolamovat bariéry, protože učí žáky toleranci a umožňuje jim zakoušet rozmanitost a učit se praxí. Vám, učitelům, dává také možnost profesně se rozvíjet, navzájem se učit a předávat si zkušenosti. Jsem přesvědčen, že získané dovednosti a zkušenosti vám poslouží i za branami školy a pomohou vám utvářet společnost aktivních, odhodlaných a tolerantních občanů, kteří přistupují k ostatním s respektem. To je pro mne jedinečným a hlavním úspěchem eTwinningu, za který vděčíme vaší angažovanosti a odhodlání, vaší štědrosti, nadšení i vašemu času.

Z celého srdce vám za to vše děkuji a přeji vám všem ... všechno nejlepší k narozeninám!

Tibor Navracsics

Komisař EU pro vzdělávání, kulturu, mládež a sport

RecyclingMan

Projekt si klade za cíl zvýšit povědomí evropských občanů (studenti, učitelé, rodiče) o významu recyklace a péče o životní prostředí. Studenti si budou vědomi toho, co mohou udělat, aby se více chránil náš kontinent, a tím i svět. Máme v úmyslu vytvářet u studentů pocit osobní odpovědnosti za životní prostředí, ve kterém žijeme Naši studenti si musí být vědomi skutečnosti, že prostřednictvím využívání půdy, vzduchu a vody, člověk se postupně zabíjí a devastuje svět.

Naši partneři:

Mariusz Gawarecki, Gimnazjum nr 3 w Inowrocławiu, Polsko
Emine Can, Mehmet Emin Zekiye Üstünel Ortaokulu, Turecko
Carol Pelaez, Collège Jean D'Esme, Francie
Christelle Guyard, Collège Pierre de Coubertin, Francie
Cristina Bernardi, ICS "Comuni della Sculdascia", Itálie
Lidia Irone, ICS "Comuni della Sculdascia", Itálie
Mariapia Borghesan, ICS "Comuni della Sculdascia", Itálie
Esther Agud, IES Jerónimo Zurita, Španělsko
Maria Teresa D'Alessandro, Istituto Comprensivo Statale di Trecchina - Scuola Secondaria di I
Grado di Trecchina, Itálie
Melita Mesarić, OSNOVNA ŠKOLA SVIBOVEC, Chorvatsko
Gordana Anastasova, Primary school Sveti Kliment Ohridski, FYROM (Makedonie)
Snezana Stojanova, Primary school Sveti Kliment Ohridski, FYROM (Makedonie)
DANIELA FALNICU, SCOALA "INV. CLEMENTA BESCHEA" CAPATINESTI, Rumunsko
Santa Tinkusa, Zvejniekciema vidusskola, Lotyšsko
Lenka Tršová Husárová, Základná škola Dr. Janského, Slovensko
Zdeněk Dosedla, Základní škola Měcholupy, okres Louny, Česká republika

Náš tým:

Team-mecholupy-cz

Ecoplanwt-2

Hydropower and wind

Hydropower and wind



Use of hydropower and wind in practice Eco-

The project facility for the use of alternative sources of energy, both in the exterior of school - a working water wheel and a wind power plant, which will supply power to the outdoor classroom, along with a solar panel.

In the school laboratory were purchased fully functional steam engine model and functional to use hydropower for electricity production - water clock, water calculator, energy use fruits and vegetables and other teaching aids for teaching ecology, physics and chemistry.

New RecyclingWomen from the Czech Republic

RecyclingMan of Mecholupy

More pictures of our students

Czech RecyclingMan

Pictures of our students

ECO vocabulary

ECO vocabulary by the  pupils of the fifth grade

surovina - raw

plast- plastic

kov-metal

železo-iron

hliník-aluminium

sklo-glass

střepy-potshards

třídění- sorting

znovu využití- recycling

kontejner-container

koš- basket,bin

využití-use, take

poplatek- tax

plán-plan

nápad-idea

společná práce- common work, project

výrobní linka- productive line

skládka- dump

životní prostředí- environment

živočichové-animals

rostliny-plants

vzduch-air

Electrical energy at school

Electricity is one of the types of energy and can be changed into mechanical energy, thermal energy (Joule heat), light energy (which is just another form of electromagnetic field), etc.

Projekt-3-trida

Key to map:

thermal power plants 

nuclear power plants 

hydropower plants 

Every 14 days regularly recorded in the chart of the el. consumption. Students can observe how consumption rises.

20131220_083648

20131220_083723_2

Alternative sources of energy

It started a period when cold and you need to start at home, in schools and other buildings to heat or at least přitápět. The curriculum we met with several kinds of fuel and we thought what ways can heat the home. We searched their advantages and disadvantages, and the lessons learned, we prepared the table.
We also spent fuels, mainly coal mining impact on the environment. We were looking for a possible alternative sources for energy that are environmentally friendly.

Tridni-ekoprojekt-5-tr-listopad-1

Tridni-ekoprojekt-5-tr-listopad-2

Tridni-ekoprojekt-5-tr-listopad-3

Tridni-ekoprojekt-5-tr-listopad-4

V prosinci jsme se dále věnovali palivům a to hlavně dopadem těžby uhlí na životní prostředí. Hledali jsme možné alternativní zdroje pro získání energie, které jsou ekologicky šetrné.

Ekoprojekt-5-tr-1-prosinec-1

Ekoprojekt-5-tr-1-prosinec-2

Ekoprojekt-5-tr-3

Ekoprojekt-5-tr-4

Plastics around us

Plastics around us

Pupils are informed and together they put together various plastics which subsequently assigning to each according to how related. Finally created a group of concepts whose parent concept was a specific type of plastic.

Thus creating a poster with 10 basic types of plastics, where the draw for each of the products that are made from them and brought their recycling symbols .

Students created a table with signs of plastics, which compared the rate of recyclability , pressures and impacts on human health and the financial performance of the individual plastics recycling .

Created 7 groups according to the type of plastic , and each task was to find out as much information about recycling , the impact on human health and the financial performance of the group of plastics. His information obtained subsequently reproduced their classmates.

The task was to allocate each group from best to worst . Plastics Group to No.1 and No.2 been reported as well recyclable , little stressful environment and health, and a little expensive . Other groups No.3 . and No. 4 were identified as poorly recyclable, very stressful environment and health and costly .

Sedma-1

Sedma-2
Sedma-3

Acoustic ecology

Czech Ecology teacher

 Dsc01746

Ing.Bc.Zdeněk Dosedla, Ph.D.

headmaster

Recycling campaign

Campaign on waste segregation
Pupils formed leaflets in Czech and English.

Dsc06003

Dsc06004

Dsc06005

Dsc06006

Dsc06007

Dsc06008

Dsc06009

WHAT I KNOW ABOUT ECOLOGY AND ENVIRONMENT

WHAT I KNOW ABOUT ECOLOGY AND ENVIRONMENT

Theenvironmentisa lot of pollution.Recycle means that people sort litter plastics, paper, glass, organic waste  ... etc. In the environment there live a many animals. Recycling is already widespread throughout the world. Where recycling is not much polluted environment. Without trees, water, air, sun, we would not live.Ecology is the science that deals with environmental pollution. The environment is a human necessary.

Pichnarčíková Sára

 

We must  recycle, otherwise we would have dirty planet and what first a pollute atmosphere. When there will not be oxygen, no  life will exist.Because people cut all trees just for paper…  recykle  is good both paper  and plastics,  if there were more plastic, so it would be a disaster for planet. Recycling is really important,

if not, we would not use anything twice,our planet soon  will be without trees.    

                                                                                                                               Michaela K.

 

What i Know about ecology and  environment

I think that recycling is correct because there is no need destroy nature cut trees…We must maintain nature clean. In the world there are a lot people who dont recycled and They make different dumps and cause pollute environment. We have already saved many more trees but if recycled more people so we  could save any much more trees and forests. Today already we  see seldom whites Christmas, today we have christmas in the mud or on dry.  It is the result of global warming.

Rappaportová Tereza

 

    What I know about ecology and environment

The environment is important to us because we sort and recycle waste and protect nature.

Sorting of dirt in order to protect nature.

Ecology slew sorting waste.

The environment is important to people.

Ecology slew of bad impact on the environment.

Sorting waste.

We protect forests.

We sort waste plastics glass and protect the environment.

Gather paper battery lid and consumer accessories.

People pollute the water by throwing trash.

We must not destroy nature.

 

What I know about ecology and environment

Recycling is important.
By Sorting,   we can protect the nature. Environment is important,  for people, but also for animals.  People who dont sort make harm  to nature. People are smarter, and so  it tis important to separate waste.

Green container- Glass

Blue container- Paper

Yellow container- Plastic

Helena Jirásková

 

What I know about ecology and vironment

We sort waste for recycling. Ifmorepeoplerecyclemore the more trees will be saved.People who throw out trash on the ground pollute the nature.In nature there is making dump prohibited.Environment is important for people,but also for animals…J

 

Yellow container is for  - Plastic

Green container is for  - Glass

Blue container is for – Paper

Blahoutová Tereza J

 

What i know about ecology and environment

Do not discard rubbish to the forest! Creates the landfill, destroys the soil, garbage does not decompose. People make dump.

Do not allow petroleum to the sea! Protect aquatic animals (detrimental not only to animals but also to people) People pollute the water!

Do not pollute air! Don’t burn plastics, Don’t smoke (detrimental air bird)

Use bottle of glass!

Sort Rubbish to he containers! Blue container is for paper, yellow container is for plastic bottle, green container is for glass bottle, red container is for electro rubbish, black container is for comunal rubbish, brown conteiner is for natural rubbish.

There are not mony containers in the city!

Not many family sort rubbish.

Anet(a) Dosedlová

Kontakty

ŠKOLA  OTEVŘENA

PO-PÁ  8hod. - 14hod.

Nejlépe po tel.domluvě

T +420 415 722 512

W www.zsmecholupy.cz

E cirova@zsmecholupy.cz

obec Měcholupy

www.mecholupy-sc.cz

projekt COMENIUS

http://amazingbook.serbis.fr/

Sdílejte s námi