LES VE ŠKOLE
Les ve škole v kostce
- Mezinárodní výukový program o lese, který probíhá ve 26 zemích světa.
- V České republice je v programu Les ve škole více než 350 základních škol, přírodovědných kroužků nebo družin.
- Samotnou výuku na školách realizují přímo pedagogové podle připravených ročních plánů.
- Materiály pro pedagogy tvoříme v souladu s RVP, v duchu „školy hrou“ a aktivního učení.
Sbíráme Cartrige a tonery
Drazí žáci/studenti, naše škola se zapojila do ekologického programu na sběr použitých inkoustových cartridgí a laserových tonerů z tiskáren. Sběrný box pro recyklaci je umístěn v ekologickém koutku naší školy. Myslete ekologicky a přineste použité cartridge a tonery do naší školy. Nevhazujte je prosím do komunálního odpadu.
Mezinárodní den Ekoškol
Školy zapojené do mezinárodního programu Ekoškola oslaví jako každý rok v prvním listopadovém týdnu svůj den.
Být zapojen v největším vzdělávacím programu na světě vedoucím školy k udržitelnému životu a zlepšování životního prostředí tak klade na žáky a učitele nemalé nároky.
Děti společně s učiteli zjišťují silné a slabé stránky školy a na základě svých zjištění plánují kroky k efektivním změnám, jejichž dopad na zlepšení životního prostředí školy mohou samy pozorovat/vidět. Učí se komunikovat, spolupracovat, řešit problémy a také dosahovat společných vizí a hodnot, které si stanoví. Program Ekoškola tak zlepšuje svět kolem nás a zároveň u dětí rozvíjí schopnost vytyčit si cíl a naplánovat a realizovat cestu k jeho splnění. Dodává jim odvahu přijímat výzvy vedoucí k reálným změnám a vytváří z dětí aktivní občany.
Ti nejúspěšnější se pak mohou pyšnit mezinárodním titulem Ekoškola symbolizovaným zelenou vlajkou. V České republice je těchto škol dokonce 167. A všechny tyto školy a desítky dalších, které jsou zapojené v programu, společně slaví svůj svátek po celý týden od 5. do 9. listopadu 2018.
Naše škola se tímto titulem pyšní již osm let. I z toho důvodu bylo téma Ekoškola zařazeno do připravovaného školního kalendáře, který mapuje historické mezníky naší školy.
72 hodin
25. 10. jsme s žáky naší školy zapoli do projektu 72 hodin. Ten
dětem a mládeži umožňuje společně uskutečňovat dobrovolnické projekty, které pomohou zlepšit prostředí, ve kterém žijeme. My jsme se zaměřili na rozšíření zeleně
v okolí školy a zároveň jsme se postarali o úklid. Zasadili jsme společně několik nových stromů např. jinan dvoulaločný, jeřáb, moruši bílou či kaštanovník jedlý.
26. 10. jsme s paní starostkou Bc. Doris Černíkovou DiS zasadili také lípu, náš národní strom, jako
připomenutí 100. výročí od vzniku samostatného Československa.
Ukliďme Česko
Titul Ekoškola
SBĚR
KONEC SOUTĚŽE VE SBĚRU O DVOUDENNÍ VÝLET.
V letošním školním roce se zapojilo do sběrové soutěže opravdu mnoho sběračů.
Kdo patří mezi NEJPILNĚJŠÍ SBĚRAČE a pojede na KRÁSNÝ DVOUDENNÍ VÝLET, najdete v následující tabulce.
CELÁ JMÉNA jsou uvedena na EKONÁSTĚNCE ve škole.
1. |
R. H. - (8. tř.) |
27297 |
2. – 3. |
E. S. - (5. tř.) |
16407 |
|
J. S. - (7. tř.) |
16407 |
4. |
A. H. - (6. tř.) |
12700 |
5. |
P. M. - (1. tř.) |
9770 |
6. |
A. R. - (9. tř.) |
9039 |
7. |
M. B. - (5. tř.) |
7463 |
8. |
J. M. - (2. tř.) |
7176 |
9. |
E. M. - (3. tř.) |
7054 |
10. |
E. J. - (6. tř.) |
6750 |
11. |
R. Č. - (3. tř.) |
6665 |
12. |
A. K. - (3. tř.) |
6183 |
13. |
J. P. - (5. tř.) |
6060 |
14. |
S. Š. - (1. tř.) |
5930 |
15. |
R. S. - (2. tř.) |
5590 |
16. |
E. V. Š. – (5. tř.) |
5557 |
17. |
J. T. - (3. tř.) |
5335 |
18. |
M. S. - (7. tř.) |
5070 |
19. |
A. P. - (2. tř.) |
4898 |
20. |
Z. P. - (3. tř.) |
4869 |
21. |
T. S. - (3. tř.) |
4840 |
22. |
M. T. - (7. tř.) |
4810 |
23. |
V. Š. - (3. tř.) |
4605 |
24. |
B. P. - (3. tř.) |
4509 |
25. |
Š. K. - (3. tř.) |
4503 |
26. |
Z. K. - (3. tř.) |
4503 |
27. |
M. Ř. - (5. tř.) |
4435 |
28. |
A. P. - (8. tř.) |
3900 |
29. |
M. K. - (1. tř.) |
3695 |
30. |
L. V. - (3. tř.) |
3603 |
31. |
E. D. - (2. tř.) |
3425 |
32. |
A. H. - (6. tř.) |
2750 |
33. |
E. H. - (6. tř.) |
2750 |
34. |
P. J. - (6. tř.) |
2650 |
35. |
M. Č. - (7. tř.) |
2445 |
36. |
D. K. - (2. tř.) |
1933 |
37. |
Z. S. - (4. tř.) |
1923 |
38. |
L. S. - (2. tř.) |
1907 |
39. |
J. K. - (1. tř.) |
1866 |
40. |
S. B. - (8. tř.) |
1450 |
QUEST
Členové Ekoparlamentu se zúčastnili motivačního semináře v TEREZE
Že nevíte, co je to QUEST? Tak to žáci ZŠ Měcholupy už vědí.
Quest je hra, při které se vydáte na cestu ve vybrané lokalitě. Pomocí jednoduché mapky a rýmovaných nápověd, projdete zajímavou trasou, která Vám prozradí tajenku.
Náš Ekoparlament se zúčastnil motivačního semináře v Praze, které si pro něj připravilo sdružení TEREZA. Žáci se seznámili s tvorbou Questu a jeden si dokonce vyzkoušeli na vlastní kůži přímo v ulicích Prahy.
A co bude dál?
S Ekoparlamentem ZŠ Měcholupy vyrazíme do přírody, promyslíme stanoviště, vytvoříme jednoduchou orientační mapu. Poté sestavíme úkoly a to vše ve verších! Odměnou pro pátrače bude příjemná procházka a nakonec tajenka s pokladem.
Co bude v POKLADU uschováno? Nechte se překvapit a těšte se v květnu na QUEST, který pro veřejnost žáci ZŠ Měcholupy připraví.
TĚŠÍME SE NA VŠECHNY ZVÍDAVÉ PÁTRAČE
Přeměna odpadů na zdroje
RECYKLOHRANÍ
V rámci druhého úkolu z Recyklohraní jsme v Měcholupech pátrali po červených kontejnerech Asekol. Tyto kontejnery máme v Měcholupech dva. Jeden je přímo u nás u školy (ulice Holedečská) a druhý kousek od návsi (ulice U Paneláku). Další místa, kde můžeme odevzdávat elektroodpad je naše škola či sběrný dvůr. Sběrný dvůr se nachází v bývalých dílnách školního statku. Je otevřen v pondělí 15.00 – 18. 00 a v sobotu 9.00 – 11.00.
Odra
Kdo v letošním roce pojede na
VÝLET K PRAMENI ŘEKY ODRY ?
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ VE SBĚRU s celými jmény najdete na EKONÁSTĚNCE
1. |
R. H. (8. třída) |
22 997 |
2. – 3. |
E. Sch. (5. třída) |
11 490 |
|
J. Sch. (7. třída) |
11 490 |
4. |
A. H. (6. třída) |
9 450 |
5. |
A. R. (9. třída) |
6 940 |
6. |
E. J. (6. třída) |
5 950 |
7. |
M. S. (7. třída) |
5 070 |
8. |
E. V. Š. (5. třída) |
5 027 |
9. |
M. B. (5. třída) |
4 196 |
10. |
A. K. (3. třída) |
4 180 |
11. |
M. T. (7. třída) |
3 760 |
12. |
R. Č. (3. třída) |
3 525 |
13. |
L. S. (3. třída) |
3 382 |
14. |
M. K. (3. třída) |
3 344 |
15. |
M. Ř. (5. třída) |
2 310 |
16. |
E. D. (2. třída) |
2 045 |
17. |
R. S. (2. třída) |
1 725 |
18. |
P. M. (1. třída) |
1 660 |
19. |
P. J. (7. třída) |
1 438 |
20. |
L. S. (2. třída) |
1 226 |
21. |
A. P. (8. třída) |
1 220 |
22. – 25. |
J. K. (1. třída) |
1 050 |
|
M. K. (1. třída) |
1 050 |
|
V. Š. (3. třída) |
1 050 |
|
F. Z. (7. třída) |
1 050 |
26. |
F. H. (5. třída) |
975 |
27. |
J. T. (3. třída) |
910 |
28. |
A. P. (2. třída) |
677 |
29. |
E. M. (3. třída) |
511 |
30. |
N. B. (8. třída) |
458 |
Spolužáci žížaláci
Spolužáci žížaláci
Žížalí vermikompostér jsme založili uprostřed října. Malé žížalky jsme si objednali a dorazily v malé krabičce. Z počátku jsme bojovali s tím, že nám zakořenilo jídlo, které jsme žížalám dali, protože jsme do vermikompostéru přidali dužinu a semínka z dýní. Po zkoušení a bádání jsme přišli na správnou cestu. Také se nám rozmnožily mušky. Zjistili jsme kolik a jak často vlhčit, kolik dávat potravy a čajových sáčků. Jsou určeni hlavní pečovatelé, ale podílí se s radostí celá třetí třída. Stále získáváme nové poznatky a učíme se. Nesmíme jim dávat moc jídla, mít moc vlhkou zeminu, poté kompostér zapáchá.
Stále získáváme nové poznatky a těšíme se na to, jak nám budou dělat radost květiny, které zalijeme žížalím čajem.
Den EKOŠKOL
Den Ekoškol
V úterý 7. 11. 2017 se naše škola zapojila do projektového „Dne Ekoškol“, při němž Ekoparlament připravil program pro celou školu.
Program navazoval na skutečnost, že někteří naši žáci při cestě do školy vyhazují obaly od svačin nejen do odpadkových košů, ale bohužel i mimo ně. Stížnost ze strany paní starostky na nepořádek na zastávce autobusu byla pro Ekoparlament podnětem k okamžitému řešení této situace. Ekoparlament nejprve na schůzce zjišťoval příčiny nepořádku a po diskusi o problému zjistil, že by příčinou nepořádku mohl být nedostatek odpadkových košů v městysu.
Proto jsme se na projektový „Den Ekoškol“ vydali monitorovat po v ulicích všechny odpadkové koše, kontejnery na tříděný odpad i odpad komunální. Žáci od první do deváté třídy vše zakreslovali do připravené mapy.
Následující den svolal Ekoparlament schůzku, na níž žáci vyhodnotili situaci v městysu a následně navrhli umístění 3 nových košů. V současné době připravují žádost pro paní starostku a s napětím budou čekat na odpověď.
Bivakování ve škole
Nový EKOPARLAMENT nocoval ve škole. Počasí nám bohužel nedovolilo žádné venkovní aktivity. To nás však nezastavilo, abychom si náš společný bivak užili.
Co byl náš program?
- Seznámení členů ekoparlamentu
- „V čem jsem dobrý/á?“
- Seznamovací hry
- O programu Ekoškola
- 7 kroků ekoškoly
- Vymýšlení nových rolí „ekoparlamenťáků“
- Rozdělení rolí
- Hra rozvíjející komunikaci a spolupráci
- Pravidla ekoparlamentu
- Závody ve spacácích, hra „Aktivity“, hra Na schovávanou…
- Zhodnocení práce Ekotýmu za loňský rok
- Zhodnocení akce „Ukliďme si Česko“
- Prodiskutování aktuálního problému nepořádku ve vesnici (autobusové zastávky)
Ekoparlament
Tajný život města
Žáci ZŠ Měcholupy se stali badateli v rámci projektu Tajný život města. Pomocí aplikace Pl@ntNet objevují rostlinné druhy vyskytující se v jejich okolí a zažívají badatelsky orientované vyučování. Během bádání využívají tablety a mobilní telefony, které jsou dnes již nedílnou součástí života.
Co je aplikace Pl@ntNet?
Jde o aplikaci, která pomáhá identifikovat druhy rostlin z fotografií. Aplikace je zcela bezplatná a lze ji stáhnout na mobilní telefony nebo tablety (s operačním systémem Android nebo iOS). Více informací získáte www.tajnyzivotmesta.cz.
Bádejte s námi
ZOOM DĚTI V POHYBU
ZOOM DĚTI V POHYBU
Naše škola se zapojila do celoevropské kampaně ZOOM – Děti v pohybu, která oslovuje děti i jejich rodiče a snaží se je motivovat k častějšímu využívání zdravějších a prostředí šetrnějších druhů dopravy. Za každou cestu do školy nebo ze školy uskutečněnou pěšky, na kole, na skejtu, in-line bruslích nebo veřejnou dopravou získá dítě jednu zelenou stopu. Ty během týdne aktivit postupně přibývají buď v záznamových albech dětí nebo na třídních nástěnkách.
Během našeho týdne aktivit se žáci zamýšleli nad klady a zápory jednotlivých způsobů dopravy. Porovnávali cestu do školy dnes s cestou svých prarodičů, dozvídali se o způsobu dopravy dětí z různých koutů světa. Zkoumali skleníkový efekt, měřili kolonu aut na našem parkovišti, vydali se na poslechovou procházku či plánovali ekologický výlet.
Global Action Day 2015
ZŠ Měcholupy se zapojila do kampaně Global Action Day 2015
Žáci ZŠ Měcholupy se dne 6.11.16 s dalšími tisíci školami na světě zapojili do kampaně Global Action Day 2015 (Světový den Ekoškol 2015). Kampaň, která v rámci tohoto dne proběhla měla za úkol ukázat, že je třeba chránit životní prostředí u nás i na celém světě. Ekotým pozval na oslavu ZŠ Třebenice, která se též chlubí titulem Ekoškola, a tak si žáci i koordinátoři Ekotýmu předávali své poznatky a zkušenosti. Během celého projektového dne s názvem "Voda a její vlastnosti" žáci pracovali na chemických pokusech s vodou, vařili v Ekokuchyni a vytvářeli portfólia o vodě. Členové Ekotýmu ze ZŠ Třebenice si též prohlédli naši školu i areál okolí budovy. Obdivovali Botanickou zahradu, kompostéry i mlýnské kolo.
Celý den se vydařil a my jsme rádi, že jsme podpořili tuto kampaň.
Ekotým ZŠ Měcholupy
72 hodin
Co je cílem projektu
Cílem 72 hodin je zapojit co nejvíce mladých lidí a ukázat jim, že stačí málo, aby společně dokázali mnoho! Přesvědčit je, že jsou sami schopní změnit věci, které se jim nelíbí. Naučit je spolupracovat a víc vnímat svět kolem sebe. Díky pořádání jednotlivých projektů také posílit vztahy v místních komunitách a vytvořit hodnoty a zajímavé podněty pro smysluplné trávení volného času. Dále také navázat partnerství s místními radnicemi a podnikateli v obcích.
Náš projekt: Ve čtvrtek 8. října 2015 od 13.00 - 15.00 hodin
Úprava botanické zahrady školy
V rámci projektu budou upraveny prostory areálu školní botanické zahrady, především v oblasti jezírka, školního lesa a rosaria školy. Prostory jsou trvale přístupné široké veřejnosti a úpravy přeipějí k zlepšení orientace v areálu a zajištění revitalizace osazených porostů, rostlin, bylin, keřů a stromů. Bude vyčištěno okolí
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
FOTOGRAFIE Z AKCE
Zasaďme strom pro udržitelnou budoucnost
Zasaďme strom pro udržitelnou budoucnost
Na 21. září připadá celosvětový den míru. Zveme všechny školy, aby v tento den zasadily strom!
"Strom je pro nás symbol. Především nám připomíná význam přírody a její ochrany. Zároveň symbolizuje spolupráci mezi školami napříč celým světem", dočteme se na mezinárodním webu Lesa ve škole. Připojte se k tisícům škol z celého světa, které budou 21. září sázet stromy pro mír!
10 let EKOŠKOL V ČR
OBHÁJILI JSME TITUL - červen 2014
Od června 2010 jsme EKOŠKOLA
Naše škola obstála ve složitém auditu a na základě dlohodobě dosahovaných vynikajících výsledků v oblasti ekologie jsme obdrželi čestný titul EKOŠKOLA. Opravňuje nás to užívat loga a vlajky Ekoškola.
Ekoškola (Eco-Schools) je mezinárodní program v rámci kterého žáci:
- zakládají celoškolní pracovní tým
- poznávají a učí se o environmentálních tématech
- usilují o minimalizaci a třídění odpadů, úspory energie či vody a zlepšení životního prostředí školy a jejího okolí
- vytvářejí vlastní Ekokodex
- analyzují současnou situaci na škole v uvedených oblastech
- navrhují zlepšení, která se snaží posléze naplnit
Program je určen pro celou školu, vede ke spolupráci žáků, učitelů, vedení školy i místní komunity.
Cíle Ekoškoly
Hlavní cíl programu: Žáci snižují ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšují prostředí ve škole i jejím okolí.
Dílčí cíle - Znalosti:
Žák porozumí vybraným problémům životního prostředí v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, klimatických změn, dopravy a spotřebitelství, jejich důsledkům a příčinám a vztahu k němu samotnému.
Dovednosti:
Při řešení těchto problémů žáci v týmu uplatňují postup: analýza stavu školy, plánování zlepšení současného stavu, realizace navržených opatření, vyhodnocení funkčnosti a efektivity změn. Žáci informují o výsledcích své práce celou školu a šíří informace o ekologizaci školy navenek (do obce apod.)
Postoje a jednání:
Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, mohou je ovlivnit a do řešení se zapojit. Žáci považují školu za místo, které chtějí měnit, aby bylo příjemné a ekologičtější. Žáci svým každodenním chováním naplňují ekologizační opatření ve škole.
Žáci prezentací svých úspěchů v ekologizaci školy motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).